Цікаві факти про Альберта Ейнштейна

Альберт Эйнштейн — цікаві факти

Фізик, Нобелівський лауреат Альберт Ейнштейн народився 14 березня 1879 в німецькому місті Ульм. Батьки Ейнштейна, Пауліна і Герман, займалися торгівлею. Альберт Ейнштейн – цікаві факти.

Фізик

Дитинство

В дитинстві у А. Ейнштейна не було ніяких ознак його геніальності. Більш того, батьки боялися, що він розумово відсталий. У нього була затримка мовного розвитку. Деякі сучасні психіатри вважають, що він був хворий однієї з форм аутизму.

У школі Альберт навчався посередньо. Вчителі вважали його ледачим і вважали, що успіх в житті йому не світить.

Вважається, що А. Ейнштейн не дуже добре володів технікою математичних обчислень. Він вже в 15 років він самостійно навчився диференціювати і інтегрувати.

У 17 років майбутньому Нобелівському лауреату не вдалося вступити до Швейцарської вищої технічної школи в Цюріху в тому числі через провал на іспиті з фізики. Вдалою виявилася тільки друга спроба.

Дитинство

Захоплення

Про те, що А. Ейнштейн дуже любив грати на скрипці, знають всі. Грати він навчився в 6 років. Фізик постійно брав інструмент в поїздки.

Якось вчений був в гостях, і господарі попросили його зіграти разом з іншим гостем – композитором Гансом Эйслером. Ейнштейн погодився, але не зміг потрапити в такт. Після чого Ейслер сказав: «Я не розумію, чому вважають великим людини, який не може порахувати до трьох» (у вступі було три такти).

Улюбленими письменниками геніального Фізика були Ф. Достоєвський, Л. Толстой і Б. Брехт. А його улюблена книга – «Максими» Ф. де Ларошфуко. Не любив Ейнштейн наукову фантастику і радив її не читати.

Крім гри на скрипці вчений любив ходити на човні під вітрилом, хоча плавати не вмів.

Школяр

Винахідник

А. Ейнштейн відомий як видатний фізик-теоретик. Але технічні проблеми були йому знайомі не з чуток. На початку 20-го століття публікації наукових статей грошей не приносили. Два роки Ейнштейн сидів без роботи. Щоб утримувати сім’ю, він влаштувався на роботу в патентне бюро.

Багато пізніше вчений прочитав у газеті про загибель сім’ї через витік діоксиду сірки з несправного холодильника. Разом з одним зі студентів Ейнштейн подав заявку на винахід безпечного холодильника, що діє за іншим принципом. Цей агрегат названий був «холодильником Ейнштейна».

Серед винаходів А. Ейнштейна є також гірокомпас і вдосконалений слуховий апарат.

Студент

Боротьба проти ідей Ейнштейна

В СРСР ідеї Ейнштейна в області релятивістської теорії зустрічали активний опір деяких фізиків. Зокрема, його затятим опонентом був А. К. Тімірязєв, син відомого ботаніка, дослідника фотосинтезу К. А. Тімірязєва.

Теорію відносності також не прийняв К. Е .Ціолковський. Твердження про те, що тіла не можуть рухатися швидше світла у вакуумі, суперечило концепції Ціолковського про заселення землянами інших планет.

У 50-ті роки XIX ст. критика теорії відносності (поряд з генетикою і кібернетикою) відновилася після виходу російського перекладу книги А. Ейнштейна і Л. Інфельда «еволюція фізики». Особливо завзято з ідеями Ейнштейна боролися філософи-матеріалісти. Готувався розгром фізики (напрямів фізики, з якими були не згодні радянські чиновники), аналогічний розгрому генетики. Але активної кампанії проти фізиків і кібернетиків заважала необхідність розробки радянської ядерної зброї і атомного проекту. Остаточно боротьба з теорією відносності припинилася після смерті І. В. Сталіна.

У 1920 році вченого номінували на Нобелівську премію за створення загальної теорії відносності. Але Нобелівський комітет відхилив його кандидатуру. Альберт Эйнштейт отримав Нобелівську премію в 1921 році за створення теорії фотоефекту з припискою «та інші відкриття в області фізики».

Сім’я

Дружиною стала Мілева Марич, яка також вчилася в Цюріху і була старше Ейнштейна на 4 роки. У шлюбі з Мілевою народилися двоє синів: Едуард і Ганс. Молодший, Едуард, виявляв здібності до математики, але в 21 рік потрапив до психіатричної лікарні з діагнозом «шизофренія». У лікарні він прожив більшу частину життя і помер в 55 років.

Зі старшим сином, Гансом, у Ейнштейна були дуже погані стосунки. Біографи пов’язують це з тим, що він не віддав Нобелівську премію Мілеві, як обіцяв, а тільки дозволив користуватися відсотками.

Проживши більше десяти років у шлюбі, подружжя розлучилося. А. Ейнштейн до кінця життя відчував свою провину перед Мілевою, яку дуже любив. Існує версія, що Мілєва допомагала чоловікові в науковій роботі, але цьому факту немає чітких підтверджень.

Активна громадянська позиція

А. Ейнштейн був пацифістом, підтримував Пагуошское рух За світ (рух вчених, які виступають за світ). Живучи в Америці, він стверджував, що негри повинні мати такі ж права, як і біла більшість. Одним з його друзів був афроамериканський співак, актор і правозахисник П. Робсон.

Вчений ненавидів насильство і примус. Тому йому були близькі ідеали соціалізму. Водночас він не приймав тоталітаризм і ніколи не приїжджав до Радянського Союзу, незважаючи на неодноразові запрошення.

А. Ейнштейн неодноразово писав листи І. Сталіну та іншим керівникам СРСР, намагаючись полегшити долю заарештованих фізиків-іноземців. Зокрема, Ейнштейна турбувала доля Фріца Нетера, талановитого математика, брата видатної жінки-математика Еммі Нетер. Ф. Нетер після приходу до влади нацистів переїхав до СРСР і працював у Томську, де викладав в університеті і займався дослідницькою діяльністю в НДІ прикладної математики і механіки. У 1937 р. він був заарештований і засуджений до смертної кари. Розстріляли Ф. Нетера в 1941 р. в Медведівському лісі під містом Орел.

У 1938 році А. Ейнштейн підписав лист, адресований президенту США Ф. Рузвельту, про необхідність розробки ядерної зброї. Згодом, за твердженням Нобелівського лауреата з хімії Л. Поллінг, Ейнштейн жалкував про це і називав підписання листа головною помилкою свого життя.

У ФБР є особиста справа великого фізика, яка в розгул маккартизму (боротьба проти комунізму в США) містила 1427 сторінок.

У листопаді 1952 року А. Ейнштейну запропонували стати другим за рахунком президентом держави Ізраїль, але він відмовився. Портрет вченого зображений на одній з ізраїльських банкнот.

Останньою незакінченою працею А. Ейнштейна стало відозва до громадськості із закликом запобігти ядерній війні.

Особливості

Відомо, що А. Ейнштейн ніколи не носив шкарпетки і навіть на урочистих прийомах був взутий на босу ногу.

На одній з найбільш відомих фотографій вчений зображений з висунутим язиком. Це була реакція на настирливість журналістів.

Якийсь час учений «заробляв» тим, що брав по 1 долару за автограф (можливо, ці гроші вчений віддавав на благодійність).

Про неуважність Ейнштейна ходили легенди. Одного разу він отримав чек на 1500 доларів від Фонду Рокфеллера. Цей чек він використовував як закладку в книзі. Але саму книгу незабаром втратив.

Одного разу в американському трамваї він заплатив неправильну суму за квиток. Кондуктор порадила йому краще вивчити арифметику.

Відомо, що А. Ейнштейн не зрозумів і не прийняв ідеї квантової механіки, яка заснована на імовірнісному підході. Він говорив: «Я не вірю, що Господь грає в кості» (гральні кості). Одного разу Нільс Бор, один із засновників квантової механіки, відповів на це твердження: «Припиніть вказувати Богу, що йому робити».

У 1922 р. А. Ейнштейн розкритикував гіпотезу А. Фрідмана про розширення Всесвіту. Але потім визнав, що був неправий.

Пам’ять

Вчений помер від аневризми аорти в американському місті Прінстоні. Напередодні смерті йому пропонували зробити операцію, але він відмовився, сказавши, що не бачить сенсу в штучному продовженні життя.

Всі, хто відвідував А. Ейнштейна в останні місяці перед смертю вченого, відзначають його спокій, бадьорість духу і повну байдужість до смерті.

Свої останні слова вчений сказав німецькою мовою. Але вони залишилися невідомі, оскільки доглядальниця не володіла німецькою мовою. Адже останні півтора десятиліття свого життя Ейнштейн прожив в США.

Ще за життя вчений дав згоду на посмертне дослідження свого мозку.

На основі зображень Ейнштейна створено обличчя майстра Йоди з фільму «Зоряні війни». У 2017 році російський телеканал «Культура» показав два серіали про життя Ейнштейна.