Цікаві факти про астероїд Церера

Астероїд Церера — цікаві факти

Між Марсом і Юпітером пояс астероїдів, який являє собою скупчення малих небесних тіл між Юпітером і Сатурном. Найбільш великий об’єкт в цьому поясі – астероїд Церера. Астероїди набагато менше планет, у них неправильна форма і немає атмосфери. Крім Церери, в даному поясі знаходиться ще 3 великих астероїда-Веста, Паллада і Гігея. Церера також є найближчою до Землі карликовою планетою. Розглянемо декілька цікавих фактів про астероїд Церера.

Кратери

На кінчику пера

Відкриття Церери, як і урану, було передбачене астрономами І. Тіціусом і І. Боде. Вони отримали формулу, яка описувала середні радіуси орбіт планет сонячної системи. Але в експериментальних даних виявилося 2 перепустки.

Один з них належав Урану, а другий – Церері. Пізніше вчені сказали, що Уран був відкритий «на кінчику пера».

На честь Церери були названі відразу 2 відкритих практично одночасно хімічних елемента. Одному з них залишили назву церій, а другий перейменували в Паладій.

Поверхня

Перший відкритий астероїд

Хоча астрономи всього світу полювали за Церерою, її відкриття відбулося випадково.

Цереру відкрив сицилійський астроном Д. Піацці 1 січня 1801 р. Він спочатку вирішив, що це комета, а потім визначив її як невелику планету. Через рік її класифікували як астероїд, а в 2006 р. – як карликову планету. Таким чином, це небесне тіло стало не тільки найбільшим астероїдом, але і найменшою карликовою планетою.

Інші небесні тіла, які відносять до карликових планет, — Еріда, Хаумеа, Макемаке і не так давно добавившийся до них Плутон (можливо, йому ще повернуть статус повноцінної планети). Карликові планети мають сферичну форму, обертаються навколо Сонця, але їх гравітаційне поле недостатньо сильна, щоб «звільнити» орбіту від астероїдів і комет.

Назва Церера було дано Д. Піастро на честь своєї Батьківщини, оскільки культ язичницької богині родючості і землеробства Церера в дохристиянські часи був популярний на Сицилії.

Фотографія

Астрономічні дані

Церера віддалена від Сонця в середньому на 2,77 а.е., а період її обертання становить 4,6 років. Швидкість руху по орбіті складає 18 км/с. Орбіта планети практично кругла, її ексцентриситет дорівнює 0,08 (чим менше значення ексцентриситету, тим ближче орбіта до кругової).

Церера в 8000 разів легше Землі, хоча і є самим масивним тілом в поясі астероїдів. Маса цього космічного тіла дорівнює 9,4∙1020 кг. Майже четверту частину цієї маси становить водяний лід. Планета також має кам’яне ядро і тонкий шар риголіту (так називають поверхневий шар сипучого грунту).

Це найближча до Землі планета – їх розділяє «всього» 264 млн. км. За даними телескопічних спостережень всі астрономи вважають, що супутників у Церери немає (в усякому разі, поки їх не відкрили).

Прискорення вільного падіння на Церері дорівнює 0,27 м / с2, А добу тривають 9 год. 4 хв. Середній діаметр приблизно дорівнює 950 км. Площа поверхні карликової планети приблизно дорівнює 2850 тис. км2, що трохи більше площі Аргентини.

Максимальна температура поверхні дорівнює -33 (в перигелії – на мінімальній відстані від Сонця), а середня температура становить -106С.

Є підозра, що якась подоба атмосфери у Церери все-таки є. І, можливо, на її поверхні є криовулкан, який в телескоп виглядає як найяскравіша точка поверхні..

Таємничі плями

Церера була детально досліджена в 2015 р., коли космічний апарат НАСА під назвою Dawn вперше в історії космонавтики вийшов на орбіту астероїда. До цього її розглядали тільки за допомогою телескопів.

Хоча рельєф Церери досить однорідний, знімки показали наявність декількох кратерів. Всі кратери названі або на честь богів-покровителів землеробства, або на честь свят родючості.

В одному з кратерів на поверхні були виявлені два яскраві плями, походження яких вченим поки невідомо. Ці плями показують наявність матеріалу з сильними відображають властивостями типу льоду або солі. Деякі дослідники припускають, що основна речовина плям – карбонат натрію (це хімічна назва звичайної соди).

Чи є життя на Церері?

Ще одна загадка, пов’язана з Церери, − шлейф водяної пари, який був зафіксований телескопами обсерваторії Гершеля.

Якщо на Церері дійсно є вода, в ній можливе зародження життя у формі, аналогічній життя на нашій планеті.

Але навіть якщо життя на Церері немає, астрономи вважають її відповідним місцем для поселення майбутніх колонізаторів з землі. Передумови для цього – величезні запаси води. Вчені сподіваються знайти ще багаті поклади корисних копалин.